Sziasztok
Szerintem senki nem gondolná ezt rólam, de ez egy szintén kedvencnek számító együttesemről szóló cikk lesz. Aki nem szereti ezt a stílust, az ne olvassa el, a többieknek pedig jó szórakozást.
A The Prodigy egy elektronikus zenét játszó brit együttes, jelenlegi tagjai:
Keith Flint ,frontember, énekes, Maxim Reality, énekes, MC és Liam Howlett, zeneszerző,
billentyűs. A kilencvenes évek végén bekövetkező nagy elektronikus zenei
forradalom egyik legnépszerűbb képviselőjének tekinthetőek, a
Chemical Brothers, Fatboy Slim, Crystal Method, és számos egyéb formáció mellett.
Nemcsak több mint 20 millió lemezt adtak el világszerte, ami az elektronikus
zenei műfajban egyedülálló, hanem szakmai elismeréseket is arattak, így pl.
Grammy-jelöléseket, az MTV Music Awards és a Rolling Stone magazin díjait, nem
utolsósorban pedig kétszer a Brit Award-öt „a legjobb brit tánczenekar”
kategóriában. Zenéjük számos stílus jegyeit viseli magán: rave, hardcore
techno, a 90-es évek ipari zenéje, az alternatív rock, a big beat és később az
énekben a punk elemek is megjelennek. A Music for the Jilted Generation
lemezborítóján „The Prodigy”-ként szerepeltek, a The Fat of the Land idején
„Prodigy” volt látható, majd az Always Outnumbered, Never Outgunned 2004-es
borítóján megint ott a „The” előtag. Howlett erről azt nyilatkozta, hogy a
nevük mindig is változatlanul The Prodigy volt, és a változtatás csakis azért
történt, hogy a nevük jól elférjen a borítón. A történet a Braintree nevű
kisvárosban született és kamaszkorában klasszikus zongorai tanulmányokat
folytató Liam Howlett-tel kezdődött.
A gimnáziumi évek környékén Howlett
elkezdett DJ-skedni, mint a Cut 2 Kill nevű hip-hop zenekar tagja. A nyolcvanas
évek legvégén azonban egy veszekedés után elhagyta a formációt, és elkezdett saját zenéket írni, illetve egy magnóval mixelni, eleinte
csak a saját szórakozására. Fiatal korában a break és a ska is hatással volt
rá. A kilencvenes évek elejére a hip-hop/break láz lecsengett, elérkezett a
techno és a rave korszaka. Howlett 17 évesen, 1989-ben vett először részt egy
rave partin, majd elkezdett DJ-ként fellépni a braintreei The Barn klubban és
különféle rádiókban. Az említett klubban találkozott Keith Flinttel, akivel
korábban egy iskolába jártak Braintree-ben, és elkezdtek összejárni, valamint
Flint egyik barátja, Leeroy Thornhill is csatlakozott hozzájuk. Flint és
Thornhill egy éjjel belehallgattak Howlett pár demókazettájába, melyen a sok
mix között egy B oldalon megbújt Howlett néhány saját dala is. Flint már
kezdetben el volt ragadtatva Howlett zenéjétől, és javasolta, hogy adják elő
élőben, ahol ő és Leeroy Thornhill táncolnának. Így ötlete nyomán megalakult a
Prodigy. Howlett két olyan demókazettát készített, egy ötszámos és egy
tizenhat, de a többszörös felvételek miatt csak tíz különböző dalt tartalmazó
magnókazetta, részben egy Roland W-30 szintetizátoron, részben pedig
felvevőmagnó segítségével az angliai Essex-ben 1990-ben, egyszóval két olyan
demókazettát készített, melyet elküldött a rave anyagok kiadásával is
foglalkozó neves XL Recordings lemezkiadónak.
Az XL embereinek tetszett az
anyag, és egy évvel később kiadtak Howlettől egy négy dalt, What Evil Lurks, We
Gonna Rock, Android, Everybody in the Place tartalmazó EP-t, a What Evil Lurks
12" változatát, 1991 februárjában. E fennmaradt demókazetták között
szerepeltek olyan dalok, melyek később az Experience nagylemezen vagy az azt
követő single-ken jelentek meg, az anyag egy kis része a már említett EP-n
jelent meg, nagy részét azonban „hivatalosan” soha nem adták ki. Howlett a „The
Prodigy” „csoda(gyerek)” néven szerepelt a promóciós anyagban, a nevet
javarészt első szintetizátora, a Moog Prodigy után választotta, bár egyéb
motivációi is voltak a névválasztással: „Amikor először gondoltam erre a névre,
nyilvánvalóan nem egy négy emberből álló csapat járt a fejemben. A Prodigy első
nyilvános fellépése a londoni Labyrinth Club-ban volt 1990-ben, körülbelül 250
fős hallgatóság előtt. Az ezután gyakorivá váló élő show kedvéért a kezdetben
egyszemélyes zeneszerzői vállalkozás, ahogy azt Flint javasolta, két táncossal
egészült ki tehát: Howlett mellett Keith Flint és Leeroy Thornhill állt
színpadra. Később a csapat tagja lett egy Maxim Reality nevű MC, valamint egy
Sharky nevű, rövid ideig a csapatban lévő női táncos. A Prodigy-t nemcsak
nehezen lehet besorolni egy adott műfajba, mivel az évek alatt jelentős változáson
ment keresztül a zenéjük, minden nagylemezük más; de Howlett és a többi tag is
meglehetősen elutasítóan reagál a divatos kategóriákra.
„A Prodigy zenéje
Prodigy-fajta zene, és kész”. A kezdeti pszichedelikus rave korszaktól, a No
Good ipari döngölésén át, a rock-beütéssel rendelkező Their Law-n át a punkos
számokig, mint a Fuel My Fire, egészen az Invaders Must Die c. album
reagge-techos dalaiig, ez a Prodigy folyamatosan fejlődött, és meglepő dolgokat
hozott. Elektronikus zenét játszó rockzenekarként lehet leginkább jellemezni,
más szóval legkényelmesebben az „eletronica” nevű műfajba gyömöszölhető. Zenéjüket
számos videojátékban, tévéműsorban és mozifilmhez felhasználták. A Need For
Speed: Most Wanted játékban a You'll Be Under My Wheels hallható, amit a 1-es
BMW kampányához is használtak, sőt a Fast and the Furious: Tokyo Drift végén is
ez szól. A Voodoo People a Playstation2-es videojátékban, a Juiced 2-ben szól.
A The Fat of the Land albumról a Firestarter a Wipeout 2007 játékban, a
Mindfields a Mátrixban, a Funky Shit az Event Horizon végén a stáblista alatt
hallható. A Voodoo People és a One Love a Hackers, Wasabi és Dobermann c.
filmekben szól. 2006-ban a Spitfire a szólt CSI: Las Vegas egyik részében és az
Xbox360-as szimulátorban, a Forza Motorsport 2-ben, továbbá a Wax és a The
Unborn című filmekben. A Breathe a FLIP gördeszkás cég "Sorry" című
videójában, és a profi pankrátor Al Snow bevonuló zenéjeként volt hallható. A
Horrorra akadva 2 és a Charlie Angyalai első része alatt a Smack my bitch up
szólt, a második részben a Breathe és a Firestarter. A 2007-es Smokin' Aces-ben
és a Need for Speed: Undercover című játék bemutatkozó videójában a First
Warning szerepelt, és a japán animefilm, a Vexille a legújabb Prodigy számot, a
The shadow-t használta. 2008-ban a Death Race 2000 kultfilm feldolgozásában a
Hot Ride szólt. 2010-es Kick Ass című filmben a 2009-es Stand Up és az Omen
című számuk szerepel. A Need for Speed Most Wanted E3-on bemutatott
elözetesében a Firestarter hallható.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése