2013. május 19., vasárnap

The Prodigy

Sziasztok
Szerintem senki nem gondolná ezt rólam, de ez egy szintén kedvencnek számító együttesemről szóló cikk lesz. Aki nem szereti ezt a stílust, az ne olvassa el, a többieknek pedig jó szórakozást.

The Prodigy
A The Prodigy  egy elektronikus zenét játszó brit együttes, jelenlegi tagjai: Keith Flint ,frontember, énekes, Maxim Reality, énekes, MC és Liam Howlett, zeneszerző, billentyűs. A kilencvenes évek végén bekövetkező nagy elektronikus zenei forradalom egyik legnépszerűbb képviselőjének tekinthetőek, a Chemical Brothers, Fatboy Slim, Crystal Method, és számos egyéb formáció mellett. Nemcsak több mint 20 millió lemezt adtak el világszerte, ami az elektronikus zenei műfajban egyedülálló, hanem szakmai elismeréseket is arattak, így pl. Grammy-jelöléseket, az MTV Music Awards és a Rolling Stone magazin díjait, nem utolsósorban pedig kétszer a Brit Award-öt „a legjobb brit tánczenekar” kategóriában. Zenéjük számos stílus jegyeit viseli magán: rave, hardcore techno, a 90-es évek ipari zenéje, az alternatív rock, a big beat és később az énekben a punk elemek is megjelennek. A Music for the Jilted Generation lemezborítóján „The Prodigy”-ként szerepeltek, a The Fat of the Land idején „Prodigy” volt látható, majd az Always Outnumbered, Never Outgunned 2004-es borítóján megint ott a „The” előtag. Howlett erről azt nyilatkozta, hogy a nevük mindig is változatlanul The Prodigy volt, és a változtatás csakis azért történt, hogy a nevük jól elférjen a borítón. A történet a Braintree nevű kisvárosban született és kamaszkorában klasszikus zongorai tanulmányokat folytató Liam Howlett-tel kezdődött.
A gimnáziumi évek környékén Howlett elkezdett DJ-skedni, mint a Cut 2 Kill nevű hip-hop zenekar tagja. A nyolcvanas évek legvégén azonban egy veszekedés után elhagyta a formációt, és elkezdett saját zenéket írni, illetve egy magnóval mixelni, eleinte csak a saját szórakozására. Fiatal korában a break és a ska is hatással volt rá. A kilencvenes évek elejére a hip-hop/break láz lecsengett, elérkezett a techno és a rave korszaka. Howlett 17 évesen, 1989-ben vett először részt egy rave partin, majd elkezdett DJ-ként fellépni a braintreei The Barn klubban és különféle rádiókban. Az említett klubban találkozott Keith Flinttel, akivel korábban egy iskolába jártak Braintree-ben, és elkezdtek összejárni, valamint Flint egyik barátja, Leeroy Thornhill is csatlakozott hozzájuk. Flint és Thornhill egy éjjel belehallgattak Howlett pár demókazettájába, melyen a sok mix között egy B oldalon megbújt Howlett néhány saját dala is. Flint már kezdetben el volt ragadtatva Howlett zenéjétől, és javasolta, hogy adják elő élőben, ahol ő és Leeroy Thornhill táncolnának. Így ötlete nyomán megalakult a Prodigy. Howlett két olyan demókazettát készített, egy ötszámos és egy tizenhat, de a többszörös felvételek miatt csak tíz különböző dalt tartalmazó magnókazetta, részben egy Roland W-30 szintetizátoron, részben pedig felvevőmagnó segítségével az angliai Essex-ben 1990-ben, egyszóval két olyan demókazettát készített, melyet elküldött a rave anyagok kiadásával is foglalkozó neves XL Recordings lemezkiadónak.
Az XL embereinek tetszett az anyag, és egy évvel később kiadtak Howlettől egy négy dalt, What Evil Lurks, We Gonna Rock, Android, Everybody in the Place tartalmazó EP-t, a What Evil Lurks 12" változatát, 1991 februárjában. E fennmaradt demókazetták között szerepeltek olyan dalok, melyek később az Experience nagylemezen vagy az azt követő single-ken jelentek meg, az anyag egy kis része a már említett EP-n jelent meg, nagy részét azonban „hivatalosan” soha nem adták ki. Howlett a „The Prodigy” „csoda(gyerek)” néven szerepelt a promóciós anyagban, a nevet javarészt első szintetizátora, a Moog Prodigy után választotta, bár egyéb motivációi is voltak a névválasztással: „Amikor először gondoltam erre a névre, nyilvánvalóan nem egy négy emberből álló csapat járt a fejemben. A Prodigy első nyilvános fellépése a londoni Labyrinth Club-ban volt 1990-ben, körülbelül 250 fős hallgatóság előtt. Az ezután gyakorivá váló élő show kedvéért a kezdetben egyszemélyes zeneszerzői vállalkozás, ahogy azt Flint javasolta, két táncossal egészült ki tehát: Howlett mellett Keith Flint és Leeroy Thornhill állt színpadra. Később a csapat tagja lett egy Maxim Reality nevű MC, valamint egy Sharky nevű, rövid ideig a csapatban lévő női táncos. A Prodigy-t nemcsak nehezen lehet besorolni egy adott műfajba, mivel az évek alatt jelentős változáson ment keresztül a zenéjük, minden nagylemezük más; de Howlett és a többi tag is meglehetősen elutasítóan reagál a divatos kategóriákra.
„A Prodigy zenéje Prodigy-fajta zene, és kész”. A kezdeti pszichedelikus rave korszaktól, a No Good ipari döngölésén át, a rock-beütéssel rendelkező Their Law-n át a punkos számokig, mint a Fuel My Fire, egészen az Invaders Must Die c. album reagge-techos dalaiig, ez a Prodigy folyamatosan fejlődött, és meglepő dolgokat hozott. Elektronikus zenét játszó rockzenekarként lehet leginkább jellemezni, más szóval legkényelmesebben az „eletronica” nevű műfajba gyömöszölhető. Zenéjüket számos videojátékban, tévéműsorban és mozifilmhez felhasználták. A Need For Speed: Most Wanted játékban a You'll Be Under My Wheels hallható, amit a 1-es BMW kampányához is használtak, sőt a Fast and the Furious: Tokyo Drift végén is ez szól. A Voodoo People a Playstation2-es videojátékban, a Juiced 2-ben szól. A The Fat of the Land albumról a Firestarter a Wipeout 2007 játékban, a Mindfields a Mátrixban, a Funky Shit az Event Horizon végén a stáblista alatt hallható. A Voodoo People és a One Love a Hackers, Wasabi és Dobermann c. filmekben szól. 2006-ban a Spitfire a szólt CSI: Las Vegas egyik részében és az Xbox360-as szimulátorban, a Forza Motorsport 2-ben, továbbá a Wax és a The Unborn című filmekben. A Breathe a FLIP gördeszkás cég "Sorry" című videójában, és a profi pankrátor Al Snow bevonuló zenéjeként volt hallható. A Horrorra akadva 2 és a Charlie Angyalai első része alatt a Smack my bitch up szólt, a második részben a Breathe és a Firestarter. A 2007-es Smokin' Aces-ben és a Need for Speed: Undercover című játék bemutatkozó videójában a First Warning szerepelt, és a japán animefilm, a Vexille a legújabb Prodigy számot, a The shadow-t használta. 2008-ban a Death Race 2000 kultfilm feldolgozásában a Hot Ride szólt. 2010-es Kick Ass című filmben a 2009-es Stand Up és az Omen című számuk szerepel. A Need for Speed Most Wanted E3-on bemutatott elözetesében a Firestarter hallható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése