Sziasztok
Még egy kicsit tart a lendület, ezért próbálok még írni ha az időm engedi. Ez egy félig anime, félig játék ismertető, mert nem biztos a holnapi bejegyzés. De most jó szórakozást ehhez az extra hosszú cikkhez.
Shin Megami Tensei: Persona
A Shin Megami Tensei: Persona vagy ahogy Japánban
ismerik a PERSONA egy szerepjátékokat tartalmazó sorozat, melyet az Atlus
fejlesztett és adott ki. A sorozat a Megami Tensei sorozat egyik spin-offja,
amely démonidézőkről szól. Ezzel ellentétben a Persona sorozat tizenéves
gyerekekről szól akik meg tudják idézni a belsőjük megnyilvánulását, a
Personájukat. A sorozat első játéka, a Megami Ibunroku, ami azt jelenti, hogy
az „Istennő Különös Meséinek Története”, ezzel jelezvén egy melléktörténetet
vagy egy másik univerzumot. A sorozat drasztikus változáson ment keresztül a
Shin Megami Tensei: Persona 3 alatt, melyeket a Shin Megami Tensei: Persona
4-ben tovább finomítottak. A sorozat minden tagjában máshogy idézik meg a
szereplők a Personájukat, például az Evokerek segítségével a Shin Megami
Tensei: Persona 3-ban vagy Tarot kártyákkal a Shin Megami Tensei: Persona
4-ben. Ugyan Japánon kívül a Persona sorozat tagjain megjelenik a Shin Megami
Tensei név, azonban a Persona sorozat valójában a Shin Megami Tensei fősorozat
spin-offja. A sorozat két animéből és kilenc játékból áll, ebből öt főjáték;
egy a PlayStation 2-es Shin Megami Tensei: Persona 3 feljavított változata, a
Shin Megami Tensei: Persona 3: FES; egy a PlayStationös Revelations: Persona
remakeje, a Shin Megami Tensei: Persona, egy a PlayStation 2-es Shin Megami
Tensei: Persona 3 feljavított portja, a Shin Megami Tensei: Persona 3 Portable
és egy pedig a PlayStationös Persona 2: Innocent Sin remakeje.
A sorozat
második címét két játékban adták ki: a Persona 2: Innocent Sin-t 1999-ben és a
Persona 2: Eternal Punishment-et 2000-ben. Mindkét játékot PlayStationre adták
ki. Csak az Eternal Punishment-et fordították le és adták ki Észak-Amerikában.
Eddig a kilenc játék közül csak egyet nem adtak ki Észak-Amerikában, a Persona
2: Innocent Sin-t, de ugyanezen játék remakjének észak-amerikai kiadását még
nem erősítették meg. A Shin Megami Tensei: Persona 3 drasztikus változást
hozott a sorozatban azzal, hogy bemutatták a szocializációs elemeket. A játékos
egy középiskolás tanulót irányít aki napközben iskolában jár, iskola után a
játékos szabadon dönthet mit szeretne tenni, például elmehet moziba vagy a
barátjaival is töltheti idejét. Ezek mind befolyásolják a játék harcait,
amelyek éjszaka történnek. Az Evokerek; pisztoly alakú tárgyak miatt is ismerté
vált a játék, melyekkel főbe lövik magukat a szereplők, hogy megidézzék Personáikat.
2010 márciusában a Persona 3 és Persona 4 rendezője és producere, Hasino Kacura
azt nyilatkozta a Dengeki PlayStation japán videojáték-magazinnak, hogy
elkezdték a Persona sorozat következő játékának fejlesztését. Azt is
megemlítette, hogy be kíván vezetni olyan dolgokat, melyekre számítani lehet a
sorozattól és, hogy meg akar változtatni olyan dolgokat, melyet meg lehet változtatni
ezen kereteken belül.
2009 szeptemberében Meguro Sódzsit az Atlus egyik
alkalmazottját a Sony weblapján a PlayStation 3-ra készülő Persona 5
producerének jelölték meg. Azonban az Australian Classification Board 2010.
május 24-ei besorolása a PS3-as verzió mellett egy PSP változatot is listázott,
amely azt is jelentheti, hogy az Atlus kizárólag Sony PSP-re fogja elkészíteni.
Az E3 2010 rendezvényen bejelentettek egy játékot Nintendo 3DS konzolra;
viszont azonkívül, hogy a Persona sorozat tagja mást nem tudni róla, azt sem,
hogy egy másik játék portja, remakeje vagy pedig egy teljesen új játék lesz.
Mindegyik játékban máshogy idézik meg a Personákat és ezeknek a Personáknak
különböző képességeik vannak. A Revelations: Persona-ban minden szereplőnek
három Personája lehet, az erősebb Personákat a démonoktól elnyert kártyák
Velvet Roomban való kombinálásával lehet megszerezni. Ezeket a kártyákat nem a
démonokkal való harcban kapja a játékos, hanem ezekkel való beszélgetésekben,
ez a Megami Tensei sorozat többi játékában is megtalálható. Mindkét Persona 2
játékban a Personák megidézése a Revelations: Persona-éhoz hasonló, azonban a
szereplők csak az árkánumuknak megfelelő Personákat idézhetik meg.
Philemon a
főszereplők Personáit egy erősebbé alakítja át. A Persona 3-ban a Personákat a
„Specialized Extracurricular Execution Squad” tagjai az Evokerük segítségével
idézik meg. Minden szereplő Personájának megvannak az erősségei és a gyenge pontjai
is és mindegyik egy Főbb Árkánumba tartozik. A játékban a Főhős az egyetlen
olyan szereplő aki több Personát is magával tud vinni, amivel nagyobb
szélességű képességekre tehet szert, mint bármely másik szereplő. A Persona
3-tól a csapat tagjainak Personái átalakulnak egy erősebb változatba bizonyos
történeti események hatására. A Főhős képes több Personát is magával vinni és
váltani ezek között a harcok alatt, ezzel nagyobb szélességű képességekre szert
téve, hasonlóan a Persona 3-hoz. A Megami Tensei játékokhoz hasonlóan a játékos
démonokat szervezhet a csapatába, a Revelations: Persona-ban és a Persona 2-ben
a játékos beszélgethet a démonokkal, hogy pénzt, tárgyakat vagy információkat
szerezzen. Ezt hívják a „Contact” rendszernek. Ezek a beszélgetések a harcok
alatt történnek, amelyekkel a játékos akár az egész harcot átugorhatja. A
démonokkal való beszélgetéshez a játékos kiválasztja az egyik szereplőt amelyik
a démonnal fog beszélni.
Minden szereplőnek négy egyedi módszere van a kommunikációhoz,
például a démonoknak való hízelgés vagy az éneklés. Minden ellenfélnek saját
személyisége van és minden módszerre máshogy reagálnak. Ez lehet öröm, félelem,
düh vagy szomorúság. Ha a játékos eléggé felkeltette a démon figyelmét akkor az
adhat a játékosnak egy kártyát, amellyel Personákat hozhat létre a Velvet
Roomban. A Persona 2-ben minden szereplő különböző módon veheti fel a
kapcsolatot a démonokkal, például a játék főszereplője, Maya aki egy magazinnál
dolgozik, interjút készít a démonokkal, míg Uala jósol nekik. A játékos nem
csak egy szereplőt használhat, hanem egyszerre hármat is. A Revelations:
Persona-hoz hasonlóan a démonoknak saját személyiségük van és ez befolyásolja a
különböző módszerekre való válaszukat. A játékos négy választ idézhet elő: düh,
félelem, öröm vagy érdeklődés. Ugyanazon válasz háromszori előhozása esetén a
démon tenni fog valamit; egy dühös démon megtámadja a játékost, egy
megfélemlített elmenekül, egy boldog démon pénzt vagy tárgyakat ad a
játékosnak, míg egy érdeklődő démon Tarot kártyákat ad a játékosnak, amelyekkel
új Personákat lehet létrehozni. A Social Linkekek a Persona 3-ban jelentek meg
először, de a Persona 4 szerves részét is képezi. A Social Linkek az élet és
randiszimulátor játékok elemeit viszi be a játékba. A Persona 3-ban játékos egy
középiskolás diákot irányít aki napközben iskolában jár, iskola után a játékos
szabadon dönthet mit szeretne tenni, például elmehet moziba vagy a barátjaival
is töltheti idejét. Ezek mind befolyásolják a játék harcait amik éjszaka
történnek. A Persona 4-ben a Social Linkek jóval nagyobb lehetőséget rejtenek a
játékos számára.
A Social Linkek a Főhős által kötött barátságokat
szimbolizálják, mindegyik egy Főbb Árkánumhoz tartotozik. Amikor egy Social
Link létrejön akkor az 1-es szinten kezd, de ha a Főhős sok időt tölt azzal a
személlyel akkor az akár 10-es szintre is emelkedhet. Mivel a „tápolás” vagy
más néven „grinding” nem túl hatékony módja a Personák fejlesztésének, ezért a
Social Linkek a játékmenet szerves részét képezik. A Social Linkek bónuszokat
adnak a játékosnak ha a Velvet Roomban egy új Personát hoz létre. A Social
Linkek a Főhős képességeit is befolyásolják, amelyek játékonként eltérőek: a
Persona 3-ban a kisugárzását, az intelligenciáját és a bátorságát, a Persona
4-ben pedig a felfogását, a szorgalmát, a bátorságát, a tudását és a kifejező
képességét, de ezek különböző egyéb tevékenységekkel is növelhetők. Ezek a
képességek befolyásolják a Social Linkeken kívüli mindennapi tevékenységeket
is. A Velvet Room egy különleges szoba, amely szinte mindegyik Shin Megami
Tensei: Persona játékban megtalálható, általában egy Igor nevű személy vezeti
és a funkciója az egész sorozat alatt ugyanaz; a Personák kombinálása. Ennek
módszere a játékok között eltérő, a Revelations: Persona-ban a démonoktól
kapott kártyák kombinálásával lehet létrehozni új Personákat.
A Persona 2-ben
szintén a démonoktól kapott kártyák kombinálásával lehet létrehozni új
Personákat, azonban mindegyik szereplő megszabott Personákát használhat csak.
Persona 3-ban csak a főszereplő képes belépni a Velvet Roomba ahol több
Personát kombinálhat így létrehozva egy új erősebbet. Az új Persona azon
Personák képességeit örökli amikkel létrehozták, ezenfelül bónusz tapasztalati
pontokat kaphat ha a megfelelő Social Link szintje elég nagy. A főszereplő
szintjének meg kell egyezni vagy nagyobbnak kell lennie mint a létrehozni
kívánt Personáé. A Persona Compendium tartalmazza az összes korábban
regisztrált Personát, innen a játékos bármikor visszahívhatja őket egy megadott
pénzösszegért. A Persona 4-ben a Velvet Room szerepe a Persona 3-éhoz hasonló,
de már új szolgáltatásokkal bővült. Mindegyik Persona az egyik Főbb Árkánumot
jelképezi. Ha a Persona árkánumához tartozó Social Link szintje magas akkor a
Persona bónuszokat fog kapni. A bónusz annál nagyobb minél nagyobb a Social
Link szintje. A Shin Megami Tensei: Persona sorozat összességében pozitív
kritikákat kapott, az újabb játékok esetében dicsérték a harcrendszert és az
erős történeteket. A randiszimulátor elemek beépítését a sorozatba nagyon sok
kritikus tetszését elnyerték. A GameSpy egyik tesztelője, Patrick Joynt
dicsérte a sorozat szocializációs elemeit, és ezeket mondta rá: „szinte
teljesen lenyűgöző” és „nem tudom eléggé hangsúlyozni mennyire jól meg lett
csinálva”. A Persona 3 és a Persona 4 számos „évtized legjobb szerepjátéka”
listának az élén vagy annak közelében helyezkedett el. Az RPGFan „Az elmúlt
évtized legjobb 20 RPG-je” listáján a Persona 4 negyedik, míg a Persona 3 a
második helyen végzett a Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga mögött. Az
RPGamer az „Évtized legjobb RPG-i” listáján az első helyre sorolta a Persona
3-at.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése