Big Bang
A Big Bang egy 2006-ban alakult népszerűdél-koreai
popegyüttes, tagjai G-Dragon, Taeyang, T.O.P., Daesung és Seungri. Az együttes
kiadója, a YG Entertainment bevételeinek mintegy 30%-át adja. A Big Bang
rajongóinak elnevezése VIP, a zenekar azonos című kislemeze után, a hivatalosan
regisztrált VIP-k száma körülbelül 300 000. Az együttes tagjait egy válogató
során választották ki, amelyet az egyik koreai televízió is közvetített.
Eleinte hiphoppal és R&B-vel foglalkoztak, később erőteljesen befolyásolni
kezdte dalaikat az elektronikus zene. G-Dragon számos dicséretet kapott az
együttesben folytatott dalszerzői tevékenysége miatt. Innovatívnak és a K-pop
megújítóinak tartják őket, akik befolyással vannak a koreai divatra is. Az
együttes a dél-koreai termékreklámok egyik legnépszerűbb szereplője. A Big Bang
az első külföldi együttes, akik elnyerték a Japán Kábeltelevíziós díjat a
legjobb új együttes kategóriában és az első dél-koreai együttes, akik a Japan
Records-elismerésben részesültek. 2011-ben az MTV Europe Music Awardson
elnyerték a legjobb nemzetközi előadó címet, a nyertesek közül a Queent
leszámítva a Big Bang volt az egyedüli nem észak-amerikai előadó. Ugyanebben az
évben Tonight című albumuk az amerikai Billboard világzenei toplistájának
harmadik helyén szerepelt, az amerikai iTunes popzenei toplistájának 9. helyén
debütált, megelőzve Lady Gagát, az albumok toplistáján pedig a 18. helyen
szerepelt. 2012-ben Alive című középlemezük Blue című videoklipjét öt nap alatt
nyolcmilliószor nézték meg a YouTube-on. A dal minden koreai slágerlistán első
helyezést ért el. A Still Alive című újracsomagolt lemezük Monster című dala a
megjelenesét követő 24 órában hárommilliós nézettséggel rekordot állított fel,
korábban egyetlen K-pop-videó sem ért el ilyen rövid idő alatt ekkora
látogatottságot.
A lemez megjelenését követő világkörüli turnéjukon a korábban
Lady Gagával is együttműködő kreatív igazgató Laurieann Gibsonnal dolgoztak
együtt. A Big Bang iránt a Grammy-díjas rapper-producer Swizz Beatz is
érdeklődik. G-Dragon és Taeyang szólókarrierjükben is sikeresek, T.O.P.,
Daesung és Seungri pedig doramákban illetve filmekben is szerepelnek. A Big
Bang létrehozásakor a YG Entertainment igazgatója, Jang Hjonszok arra
törekedett, hogy egy nem hagyományos idolegyüttest hozzon létre, akikre
általában az a jellemző, hogy az együttes egy-két tehetségesebb tagját teszik
reflektorfénybe. Jang úgy vélte, hogy az olyan együttes, ahol minden tag
egyenlő figyelmet kap, tovább együtt marad, így a Big Bang tagjainak egyéni
tehetségeire is fókuszáltak a promóciók során. Mielőtt az együttest
megalapították volna, a tagok közül néhányan már járatosak voltak a
szórakoztatóipar világában. G-Dragon és Taeyang a YG Entertainmenttel álltak
szerződésben 12 éves koruk óta, GD és YB néven. T.O.P. Tempo néven underground
rapper volt, G-Dragonnal gyerekkori jóbarátok voltak, egy általános iskolába
jártak és gyakran táncoltak illetve rappeltek együtt. Később G-Dragon
elköltözött a környékről és kapcsolatuk megszakadt, azonban amikor a YG
Entertainment tagokat keresett egy új fiúegyütteshez, G-Dragon újra kapcsolatba
lépett Tempoval. Több demófelvételt is készítettek, amit elküldtek Jang
Hjonszoknak, aki behívta Tempot meghallgatásra. A kiadó azonban először
elutasította a rappert, arra hivatkozva, hogy túlsúlyos, ami nem felel meg egy
„ideális popsztár” imidzsének. A fiú ezt követően 40 nap alatt húsz kilót adott
le intenzív edzéssel, majd hat hónappal az elutasítását követően újra
jelentkezett a kiadónál és végül szerződtették, T.O.P. művésznéven a Big Bang
másik rappere lett G-Dragon mellett.
A két fiúhoz Taeyang, Daesung, Seungri és
So-1 csatlakozott. Seungrit a válogató kilencedik körében kiejtették, később
azonban kapott még egy lehetőséget a bizonyításra, így végül tagja maradhatott
az együttesnek. Az együttes összeállításáról és a tagválogatás folyamatáról
dokumentumfilm készült. A kiadó a válogató során So-1 kiléptetése mellett
döntött, a Big Bang így végül öt taggal debütált 2006. augusztus 19-én
Szöulban, a YG Family koncerten. A fellépést követően megjelent az első
kislemezük Bigbang címmel, melyen a We Belong Together és a Nunmulppunin pabo
című dalok mellett egy Maroon 5-feldolgozás, a This Love is helyet kapott
G-Dragon előadásában. A kislemezből csaknem 40 000 példány fogyott. A második kislemezük,
a BigBang Is V.I.P. szeptemberben
látott napvilágot és 32 000 darabot adtak el belőle. A harmadik kislemezből, a
Bigbang 03-ból 40 000 példány fogyott. 2006 decemberében tartotta az együttes
az első önálló koncertjét The Real címmel. 2007 januárjában jelent meg első
nagylemezük Since 2007 címmel, amiből 48 009 darabot adtak el február végéig.
2007. február 8-án a Big Bang megjelentette első koncertalbumát, The First /
Real Live Concert címmel, amiből 30 000 példányt adtak el év végéig. Elkezdődött
a Want You turné is, amelynek keretében öt városba látogattak el Dél-Koreában.
Első középlemezük, az Always, mely ugyanebben az évben jelent meg, számos
változást hozott a Big Bang számára. Bár már korábban is írtak dalokat, az
együttes úgy határozott, nagyobb szerepet vállalnak az album munkálataiban. Az
első középlemezük dalainak nagy részéhez a szöveget és a zenét is G-Dragon
szerezte, beleértve az első kislemezt, a Kodzsiszmal. Ezen felül ezen a lemezen
kapott először teret az elektronikus zene. A fogadtatás pozitív volt, különösen
a Kodzsiszmal, melyet az egyik kritikus „észbontónak” nevezett.
Ez a kislemez
lett az első igazi sikerük, a középlemezből pedig 87 000 darabot adtak el. Az
ugyancsak 2007-ben megjelentetett második középlemez, a Hot Issue hasonló
sikereket ért el, a vezető sláger a Madzsimak insza – szintén G-Dragon szerzeménye – számos toplistát vezetett,
köztük a Juke-On listáját, melynek első helyét nyolc hétig foglalta el. A dal
elnyerte a Cyworld „A hónap dala”-díját is. A Big Bang Is Great koncertjükre 10
perc alatt az összes jegy elfogyott. 2007 végéhez közeledve olyan hírek láttak
napvilágot a sajtóban, miszerint az együttes tagjait kimerültség miatt kórházba
kellett szállítani, ami miatt több promóciós eseményt el kellett halasztani. Az
együttes albumai és kislemezei iránt annyira megnőtt a kereslet, hogy a
lemezkiadó kénytelen volt újranyomni őket. Számos díjat elnyertek ebben az
évben, beleértve a legjobb fiúegyüttes és az év dala díjat az M.NET/KM zenei
fesztiválon. A 17. Szöuli Zenei Díjkiosztón az év előadója díjjal jutalmazták
őket. 2007 végére az együttes bevételei meghaladták a 12 milliárd vont
(körülbelül 10,6 millió USD). 2008 év elején a Big Bang Japánban debütált. Első
japán középlemezük, a For the World 10. helyezett lett a befolyásos Oricon
slágerlistán, annak ellenére, hogy alig reklámozták. Az együttes koncertet is
adott Tokióban. Miután visszatértek Koreába, az együttes néhány tagja
szólótevékenységbe kezdett, ami miatt a Big Bang tevékenysége háttérbe szorult.
Ennek ellenére még ugyanezen évben kiadták harmadik középlemezüket Stand Up
címmel, melyen két közreműködő is volt, a Daishi Dance és a No Brain
rockegyüttes. Az albumból 166 000 példány fogyott. Az ugyancsak G-Dragon által
komponált Haru haru több internetes toplistát is vezetett, hat héten keresztül.
Több daluk is szerepelt a top 20 között, a Heaven második, az Oh My Friend
kilencedik, az A Good Man 12., míg a Lady 16. helyezett volt. Közben az
együttes egy japán nyelvű dalt is megjelentetett, Number 1 címmel az azonos
című albumról, ami az Oricon napi toplistáján a harmadik helyet érte el.
Következő koreai nyelvű albumuk a Remember volt, melyről a legsikeresebb
kimásolt kislemez a Pulkunnoul lett. A második kislemez a Strong Baby címet
kapta, a dalt Seungri egyedül adta elő. Az albumból több mint 200 000 példány
kelt el. 2008-ban az együttes újra elnyerte a M.NET KM fesztivál év előadója
díját. 2008 év végére az együttes bevételei meghaladták a 36 milliárd vont
(24,5 millió dollárt).
2009 elején a Big Bang tagjai szólótevékenységbe
kezdtek. Később a kiadójuk új lánycsapatával, a „lány Big Bang”-ként elhíresült
2NE1-nal közösen kiadták a Lollipop című dalt, mely eredetileg egy mobiltelefon
reklámjához íródott. A dal több slágerlistán is vezető helyet ért el. Első japán
nagylemezük, a Big Bang a Universal Music kiadásában jelent meg 2009
augusztusában két kislemezzel, a My Heaven-nel és a Gara Gara Go!!-val A My
Heaven-t, ami a Cshonguk című koreai daluk japán fordítása volt, a japán Daishi
Dance komponálta és harmadik helyen debütált az Oriconon. A Gara Gara Go!! az
ötödik helyen végzett, az album pedig a 3. helyen. A Big Bang lett az első
külföldi együttes, akik elnyerték a Japán Kábeltelevíziós díjat a legjobb új
együttes kategóriában és az első dél-koreai együttes, akik a Japan
Records-elismerésben részesültek. Miután visszatértek Koreába, az együttes
tagjai folytatták szólóprojektjeiket. Augusztus 18-án megjelent G-Dragon
szólóabuma, a Heartbreaker, amiről két dal is plágiumbotrányba keveredett, a
címadó dal kapcsán azzal vádolták meg az énekest, hogy az amerikai rapper Flo
Rida egyik dalát másolta le. A vádakat tisztázták, amikor Flo Rida Koreába
utazva közösen adott koncertet az énekessel. G-Dragon a túlságosan szexuálisan
túlfűtöttnek bélyegzett koncertjei és két betiltott dala miatt is szerepelt az
újságok címlapjain. 2010-ben Taeyang két digitális kislemezt adott ki Where U
At? és Wedding Dress címmel második szólóalbumáról. T.O.P. az Iris című
thriller doramában kapott szerepet, egy bérgyilkost alakított.
Ezt követően
Seungrival a My 19 című tinikrimiben szerepeltek együtt. T.O.P. ebben az évben
nagy sikerű háborús mozifilmet is forgatott 71: Into The Fire címmel, melyért
elnyerte a 47. Pekszang-díjkiosztó legjobb új színésznek és legnépszerűbb
színésznek járó díját. Az együttes közösen felvette a Let Me Hear Your Voice
című dalt a japán Ohitori-sama című doramához. A dalt később kislemezként is
kiadták, ami negyedik helyezést ért el. 2010 januárjában az együttes több
koncertet adott a Szöuli Olimpiai Stadionban 2010 Big Bang Concert Big Show
címmel. Februárban megkezdődött az Electric Love című turnéjuk Japánban. Bár
2010-ben hivatalosan nem jelentettek meg albumot, több promóciós kislemezt is
kiadtak. A Lollipop Part 2 az LG Cyon Lollipop elnevezésű telefonjának
népszerűsítéséhez készült és első helyen végzett a digitális slágerlistákon. A
Tell Me Goodbye című daluk az Iris című dorama japán bemutatójához íródott. A
dal pozitív kritikai fogadtatásra lelt és elnyerte a legjobb dal díját az 52.
Japán Record Awardson. A 2010-es labdarúgó-világbajnokság alkalmából a Shout of
the Reds címmel adtak ki dalt, melyben közreműködött a Transfixion nevű koreai
rockegyüttes és Kim Jona műkorcsolyázó is. Az év nagy részében az együttes
tagjai szólótevékenységükkel voltak elfoglalva, ekkor jelent meg például
G-Dragon és T.O.P közös lemeze, a GD & TOP és Seungri első szólólemeze, a
VVIP. A Big Bang több neves díjat is elnyert 2010-ben, köztük a 24. Japán
Aranylemez-díjkiosztón az „Öt legjobb új előadó” és a „legjobb új előadó” díját.
Májusban a Japán MTV Video Music Awards legjobb popvideó és legjobb új előadó
díját is megkapták. 2010. augusztus 15-én újabb japán kislemezt adtak ki
Beautiful Hangover címmel. Két év kihagyás után, szórványos közös projekteket
követően a Big Bang újra Dél-Koreában koncertezett 2011-ben. A Tonight című
középlemezük a megjelenést követően számos koreai slágerlistát vezetett. Az
album lett az első K-pop-album, ami bekerült az első tízbe az amerikai iTunes
toplistáján és az egyetlen nem angol nyelvű album volt a Top 100-ban. Az
előrendelések során 10 000 darabot rendeltek belőle a Cyworldön, ami
megdöntötte a TVXQ 2008-ban felállított 6500 példányos rekordját. A 10asiae
kritikája szerint a Big Bang stílusa és zenei érzékenysége a két év szünet
alatt „elmélyült”. Hét nappal a lemez megjelenése után az együttes már
hétmilliárd vont (6,2 millió USD) keresett, egy hét alatt 100 000 példányt
adtak el a lemezből. Az azonos című kislemez vezette a Kaon toplistát, amit a koreai fonográfiai
szövetség állít össze. A második kislemez, a Love Song videóját két nap alatt
kétmillióan látták a YouTube-on. Májusban megkezdődött a Love & Hope
turnéjuk. 2011 augusztusában az együttes Daesung kivételével Új-Zélandra
utazott reklámfilmet forgatni. 2011 decemberében az MBN csatorna műsorra tűzte
a What's Up című zenés sorozatot, melyben Daesung színészként debütált.
2011-ben az együttes nemzetközi díjat is átvehetett, az MTV Europe Music
Awards-on a legjobb nemzetközi előadó címet kapták meg, amivel az első koreai
díjazottak lettek a díjátadó történelmében. Rajongói jóvoltából az együttes
Britney Spearst győzte le a versenyben 58 millió szavazatot gyűjtve.
A 2011-es
évben botrányok is kapcsolódtak az együttes nevéhez, G-Dragon májusban
marihuánás cigarettát kapott egy japán klubban, az incidens miatt decemberben
nyilvánosan bocsánatot kért. Ugyancsak májusban Daesung autóbalesetet
szenvedett, amiben egy motoros meghalt. Később a vizsgálatok kiderítették, hogy
az énekes nem volt felelős a motoros haláláért. A két incidens miatt G-Dragon
és Daesung hosszú ideig távol maradtak a nyilvános szerepléstől, valamint
elhalasztották a YG Entertainment listázását a koreai részvénypiacon. A
botrányok ellenére az együttes pénzügyi szempontból legsikeresebb évét zárta
2011-ben, mintegy 25 millió dolláros bevétellel. Pénzügyi elemzők szerint
2012-ben ennek tripláját fogják keresni. Az együttes új albuma 2012. február
29-én jelent meg Alive címmel, amit egy 16 országot és 25 várost érintő világ
körüli turné követ majd a Live Nation szervezésében. 2012. február 1-jén a YG
Entertainment közzétette az album számlistáját, G-Dragon a hét dal
mindegyikénél szerepel szerzőként, de T.O.P. és Daesung neve is szerepel a
közreműködő szerzők között. A lemezből 2012. február 21-ig elővételben több
mint 250 000 darabot adtak el. Japánban az album aranylemez lett, több mint 100
000 példányos eladással. Az együttes új imázzsal készült a lemez bemutatójára,
a világ körüli turnét három szöuli koncerttel nyitották meg, amelyeket március
2. és 4. között tartottak, összesen 40 000 nézővel. A Big Bang visszatérésének
híre duplájára emelte a YG Entertainment részvényeinek értékét. Az Alive első
videoklipjét az együttes New York-ban forgatta. A február 22-én kiadott első
kislemez, a G-Dragon és Teddy által komponált Blue a koreai zenei toplisták
első helyén debütált, de vezette a Billboard K-pop-toplistáját is.
Az Alive
nyolcadik helyen debütált az iTunes legtöbbet eladott albumainak listáján. Az
album Fantastic Baby című dala több mint tíz héten keresztül volt a slágerlisták
első tíz helyezettje között, ami a koreai popiparban nagyon hosszú időnek
számít. 2012 júniusában az együttes megjelentette az album újracsomagolt
változatát három új dallal, az első kislemez, a Monster megjelenése napján
slágerlistavezető lett, a hozzá készült nagy költségvetésű videoklip pedig
nézettségi rekordot döntött. Az album többségében pozitív kritikát kapott, a
koreai MTV a következőket írta a Blue-ról: „az akusztikus gitár, zongora és
elektronika egyvelege egy nem várt módon szívmelengető dalt eredményez”. A
HelloKpop értékelése szerint a lemez „egy büféasztal telis-tele az R&B-től
a rockon, a szintipopon, a house-on át az eurodance-ig terjedő étkekkel; az
Alive az, amit bárki választana egy háromfogásos Big Bang-vacsorából. A legjobb
dalok lemeze, középlemezes dobozba, elvitelre csomagolva.” A Big Banggel való
együttműködés iránt a Grammy-díjas rapper-producer Swizz Beatz is érdeklődik.
2012 decemberében az együttest jelölték a World Music Awards A világ legjobb
együttese-díjára. A Big Bang zenéjében a pályafutásuk kezdetén a hiphop
dominált, bár R&B-dalaik is voltak. Egy kritikus a The Black Eyed Peas
zenéjéhez hasonlította korai dalaikat, a „fülbemászó vokál” és a rap miatt. Az
Always a korábbi stílusukhoz képest éles váltást jelentett, ekkor kezdtek el
kísérletezni az elektronikus zenével, amivel trendet teremtettek Koreában.
G-Dragon később úgy nyilatkozott, azt remélték így több embert érhetnek el.
2008-ban rockalapú dalt vettek fel Oh My Friend címmel a No Brain együttes
közreműködésével. Egy interjúban az együttes kifejtette, hogy érdeklődnek a
korai koreai popzenei stílus, a trot iránt is.
Az együttes tagjai a
szólóprojektjeikben számos zenei stílussal kísérleteztek, így a Yahoo! Japan
szerint igen gazdagnak mondható a zenei repertoárjuk. Taeyang Hot című
középlemeze R&B-stílusú, ami az énekes szerint az ő fő irányvonala. Daesung
első kislemeze, a Nal pva, Küszun trot stílusban íródott, ami éles kritikákat
váltott ki az együttes hiphop imidzse miatt. G-Dragon Heartbreaker című
szólóalbumában keveredett a dance, a hiphop és az R&B. A Yahoo! Philippines
szerint az együttes zenéje „a pikáns hiphop és a pop-rock különleges
találkozása”. Az Always megjelenése után G-Dragon jobban bekapcsolódott az
együttes munkájába, producerként és többek között a Kodzsiszmal , a Madzsimak
insza és a Haru haru dalszerzőjeként. A Korea Times üdvözölte a változást,
„zseniális” dalszerzőnek nevezve az előadót. G-Dragon azonban úgy nyilatkozott,
a Big Bang nem tehetségből, hanem szorgalomból lett sztáregyüttes. A 2012-ben
megjelent Alive című középlemezük „eklektikus”, R&B-t, rockot, szintipopot,
houset és eurodance-et is felvonultató zenei stílusát pozitívan fogadták a
kritikusok. A Big Bang koreográfiáinak többsége Shaun Evaristo nevéhez fűződik.
Korábban az együttes nagyrészt utcai táncra hagyatkozott, később azonban a
koreografált táncok kerültek előtérbe. Több mozdulatukat is széles körben
másolni kezdték. Jang Hjonszok, a YG Entertainment igazgatója szerint „nem ők a
legjóképűbb vagy a legjobban táncoló együttes. Mégis, az egyéni vonzerejük és a
lebilincselő előadásmódjuk kombinációja rengeteg rajongót szerzett nekik.
Azt
hiszem, nagyon nehéz lenne még egy olyan együttest létrehoznom, amelynek a
tagjai olyan tökéletes harmóniában vannak egymással, mint a Big Bang tagjai.” A
Big Bang dicséretet és negatív kritikát egyaránt kapott. A Time magazin szerint
ők a legígéretesebb dél-koreaiak, akik Japánban sikeresek tudtak lenni, míg a
Korea Times szerint az együttes a „koreai popzene ikonja”. A Yahoo! Philippines
szerint az együttesre „nem lehet ráönteni a tipikus idolegyüttes formáját”,
mert a többi, „futószalagon gyártott” fiúegyüttessel szemben a Big Bang nem
mások által írt dalokat ad elő, hanem maguk is részt vesznek a dalszerzésben és
nem csak együtt, de külön-külön is tehetségesek. A kritikus szerint a sikerük
titka a tagok tehetsége mellett a folyamatos innovatív megújulásukban
keresendő. Az About.com a top 10 ázsiai fiúegyüttes között tartja őket számon.
Saját szerzésű dalaik, főképp a G-Dragon által írtak számos dicséretet kaptak,
a Chosun Weekly szerint a kritikusok nem idolegyüttesként, hanem zenészekként
tekintenek a Big Bang-re és külön elemzik a zenéjüket, ezzel megkülönböztetve
őket a többi fiúegyüttestől. Pek Csijong énekesnő úgy nyilatkozott, hogy
kedveli a sztárelőadókat, ha azok olyanok, mint a Big Bang. A Soompi szerint a
Big Bang vonzereje azon felül, hogy maguk alkotják a zenéjüket, abban rejlik,
hogy mindegyik tagnak van olyan tulajdonsága, amivel kitűnik, amivel
megszeretteti magát a közönséggel. Mindezek ellenére gyakran éri őket kritika
az elektronikus zene túlzott használata miatt, a quart.hu szerint pedig az
együttes „szintetizálta a mainstream pop összes közhelyét. Kezdve az Autotune,
az Europop és a Hiphop Perverz Szentháromságától a Ludacrist szégyentelenül
klónozó T.O.P.-ig”.
A Big Bang az egyik legrégebben alakult dél-koreai
fiúegyüttest, a Shinhwa-t tartja példaképének. A Big Bang maga nem csak a
zeneiparra, de a divatra is befolyással bír. A „Big Bang-divatnak” becézett
öltözködési stílusuk egész Ázsiában elterjedt. Karrierjük kezdetén
hiphop-imidzset alakítottak ki. 2007-ben az Always megjelenésével nem csak
zeneileg, de imidzsükben is drasztikusat váltottak, a preppy-punk stílus képviselőivé
váltak, szűk farmerral, Converse-cipőkkel. Taeyang is feladta hiphopos
rasztafrizuráját és punktaréjjal jelent meg. Az együttes tagjai gyakran
viselnek olyan márkákat, mint a Bape, a 10 deep vagy Louis Vuitton, de híresek
egyedi nyomómintás kapucnis felsőikről is. Ugyancsak divatba hozták újra a
klasszikus Nike és Reebok magas talpú edzőcipőit. Az együttes legdivatosabb
tagjának tartott G-Dragon szereti a háromszög alakú sálakat, amik szintén igen
népszerűvé váltak. T.O.P a koncerteken viselt napszemüvegeiről vált híressé. Az
együttes fellépőruháit különféle butikokban értékesítik. 2011-ben a japán
Uniqlóval közösen a Big Bang saját pólókollekciót dobott piacra, az üzlet
nyitása után 15 perccel az összest eladták. A Chosun Weekly szerint az együttes
öltözködése is jelentősen hozzájárul a sikerükhöz, mert a többi együttessel
ellentétben nem a kiadójuk terveztet nekik mesterséges fellépőruhákat, hanem a
hétköznapi viseletet kombinálják exkluzív darabokkal, amivel eladhatóvá teszik
a divatimidzsüket. A Big Bang mintájára jött lére a kínai fiúegyüttes, az
OkBang: zenei stílusuk, öltözködésük és frizurájuk is hasonlít. 2010-ben az
együttes turnéját a Dél-Koreai Turisztikai Bizottság beválasztotta a Visit
Korea from 2010–2012 kampányába, azzal az indokkal, hogy „nagy gazdasági
hatással bír”. Az együttes 2012-es visszatérő koncertje szerepel a CNN „12 ok,
hogy meglátogassuk Koreát 2012-ben” listáján.
A Big Bang rajongóinak elnevezése
VIP, a zenekar azonos című kislemeze után, a hivatalosan regisztrált VIP-k száma
körülbelül 300 000. A Big Bang rajongói a többi koreai popegyüttes rajongói
klubjaitól eltérően nem az együttes színeit képviselő lufikat visznek a
koncertekre, hanem sárga színű, korona alakú világító rudakat, melyek közepén
fekete BB betűk olvashatóak. Az együttes tagjai beszélnek angolul, G-Dragon
ezen felül beszél kínaiul, Seungri, Taeyang és Daesung pedig japánul is. A Big
Bang népszerűsége folytán számos márka arcává vált. 2006 óta szponzorálja őket
a Fila. Reklámozták a Sudden Attack című koreai videojátékot, valamint többek
között LG-, NII-, Baskin-Robbins- és Skoollooks-termékeket. 2007 elején az
együttes saját parfümöt is piacra dobott BB Bud’s My First Fragrance néven.
2009-ben Shouting to the World címmel önéletrajzi könyv jelent meg róluk, mely
eladási listavezető lett. 2011-ben a Nikon A Shot A Day-kampányában vettek
részt, melynek keretében naponta egy képet töltöttek fel az együttesről az
internetre. 2011 óta az együttes az eBay által üzemeltetett koreai aukciós
oldal, a Gmarket reklámarca. 2012-ben a Big Bang Dél-Korea Visit Korea
elnevezésű turisztikai kampányának résztvevője. A Big Bang pályafutása során
összesen több mint ötven díjat nyert el, köztük az MTV Europe Music Awards
legjobb nemzetközi előadó díját és a japán MTV Video Music Awards legjobb
videoklipnek járó díját. Dél-Koreában számos elismerést kaptak, többek között a
Kulturális, sport- és turisztikai minisztérium is kitüntette őket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése